Av Niklas Hallström
oktober 27, 2022
Nyhet | Tjänstebil
– Våra beräkningar visar att det trots att elpriset ökat procentuellt mer än bensin och dieselpriset under året så är det fortsatt billigare att köra elbil i jämförelse med en bensin- eller dieselbil, säger Mattias Bergman VD på Mobility Sweden.
Under augusti nådde det rörliga elpriset årshögsta i elprisområde 2–4. I södra Sverige ökade elpriset med 159 procent i augusti jämfört med samma månad förra året. Samtidigt minskade elpriset med 19 procent i norra Sverige. Sett till årets åtta första månader uppgick också prisökningen som mest i södra Sverige till 82 procent, jämfört med en procent i norra Sverige.
Trots de höga elpriserna visar Mobility Sweden att elbilen är billigare per mil jämfört med både bensin och dieselbilen.
– Elbilen i norra Sverige som enbart laddas hemma är 12,60 kronor billigare per mil att köra jämfört med en bensinbil. Under perioden januari-augusti var den genomsnittliga milkostnaden ca 2,60 kronor i norra Sverige, vilket kan jämföras med ca 5,50 kronor i södra Sverige, fortsätter Mattias Bergman.
Boendeform och tillgång till laddinfrastruktur påverkar kostnaden för fordonsägarna. Detta är inte minst tydligt nu när Sverige befinner sig i en situation med där elpriserna ökar. I augusti månad var det till och med ca 1,80 kronor billigare per mil att ladda sin elbil publikt än hemma i södra Sverige. Samtidigt var situationen omvänd i norra Sverige. Där kan man se att under årets åtta första månader var det drygt fem kronor dyrare per mil att ladda bilen publikt än att ladda hemma.
– För alla bilister som nu vill sänka sina drivmedelskostnader är valet att välja en elbil eller en bränslesnål nyare bil den bästa rekommendationen tillsammans med att se över hur man kör och var och när man laddar, avslutar Mattias Bergman
Mobility Swedens rapport visar också på att bensin- och dieselpriserna har ökat under året, med 32 procent respektive 49 procent. Trots de kraftiga ökningarna på elpriset var de genomsnittliga drivmedelskostnaderna i kronor per mil högst för bensinbilen följt av dieselbilen.
Källa: Mobility Sweden